„Aki kíváncsi, mindig talál rejtvényeket maga körül. Aki eltökélt, meg is oldja őket.”
Rubik Ernő bonmot-ja bármelyik modern vezető mottója lehetne. A világhírű budapesti építész, forma- és játéktervezőre hajlamosak vagyunk lángészként tekinteni, miközben legtöbb megnyilatkozásából elsősorban örök nyitottságot és kíváncsiságot lehet kiolvasni. Talán éppen ezek házasságából születik az, amit kreativitásnak hívunk.
A Bűvös kocka rejtélye: a kreativitás
A kreativitással az a legnagyobb baj, hogy például a nyitottsággal és a kíváncsisággal ellentétben sem hozzáállásként, sem beállítottságként, de még képességként is csak nehezen tudjuk definiálni. Megfoghatatlannak tűnik, ezért könnyen gondolunk rá egyfajta született adottságként. Ha pedig nem születtünk Rubik Ernőnek, aligha találjuk fel a Bűvös kockát – pláne, ha modern (kreatív!) vezetőként a „világ” szeme láttára kellene megtennünk.
De hogyan és miért került fókuszba egyáltalán a kreativitás a vezetésben? Többek között erre kereste a választ a 2007-2008-as válság gazdasági viharainak kellős közepén a Harvard Business School egykori kollokviuma, olyan résztvevőkkel, mint a Google, a Novartis, az IDEO vagy az Intuit képviselői. Konklúziójuk ma is érdekes és megfontolandó:
„A cél nem a kreativitás menedzselése. A cél a kreativitás előteremtése.”
A kreatív vezetők szerepe ugyanis nem – maradjunk a példánál – a Rubik-kocka feltalálása. Sokkal fontosabb, hogy a vezető képes legyen a problémamegoldás során innovatív megközelítések alkalmazására, önállóan és csapatban is újszerű ötletekkel dolgozzon, katalizátora és úttörője is legyen a változásnak. Ezt már Janice Lum executive és kreativitás coach foglalta össze az amerikai Forbes Coach Councilnak.
A vezetői kreativitás mint látásmód
De mit nyerünk vezetőként azzal, ha a Bűvös kocka feltalálása helyett – stílszerűen – minden kollégának a kezébe adunk egyet és csapatbajnokságot szervezünk? Az Intuit társalapítója, Scott Cook harvardi példája aligha igényel sok magyarázatot: a Google vezetői elemzést készítettek a felülről és alulról érkező innovatív ötletek sorsáról a tech-óriásnál, és kiderült, utóbbiak sokkal nagyobb százalékban váltak sikeressé végül.
Az erősen hierarchikus szervezeti felépítés önmagában nehezíti az újszerű ötletek megosztását és a kölcsönös inspirációt. Éppen ellenkezőleg hat viszont a sokszínűség és a bizalom, amely lehetővé teszi, hogy a fent említett, alulról jövő ötletek szárba szökkenhessenek. A támogató vezető kulcsfontosságú a folyamat minden állomásán a megfelelő környezet megteremtésétől az innováció befogadásán át a továbbfejlesztésig. Ez a vezetői látásmód pedig nemcsak segíti a kreativitás kibontakozását, hanem megteremti az innováció kultúráját a szervezetben.
Ismerj meg 3 vezetési tippet, amivel felszabadíthatod a kreativitásodat, olvasd tovább a cikket a hrpwr.hu oldalon. >>>